Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

328 - Master's in Land and Environmental Planning

66704 - Global change and management of natural risks


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
66704 - Global change and management of natural risks
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
328 - Master's in Land and Environmental Planning
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
Annual
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

The main objectives of the subject are:

  • To know the variation of past and present climate.
  • To assess the importance of anthropic intervention.
  • To analyse the impact of weather and climate hazards on society and ecosystems.
  • To acquire criteria for territorial management.

These approaches contribute to the following SDGs:

  • Goal 3: Health and Well-Being (3.9).
  • Goal 6: Clean Water and Sanitation (6.6).
  • Goal 9: Industry, Innovation and Infrastructure (9.1).
  • Goal 13: Climate Action (13.1, 13.2, 13.3, 13.b).
  • Goal 15: Life of Terrestrial Ecosystems (15.1, 15.2, 15.3, 15.4, 15.5, 15.9).

2. Learning results

Upon completion of the subject the student will be able to:

  • Know the temporal context of climate on Holocene and present-day scales.
  • Know, select and knows how to use the main climate databases available to analyse the elements of climate and their implications on environmental risks.
  • Identify the processes of the natural environment that originate the main environmental risks.
  • Recognize the main future climate scenarios, and detect the causes that could cause them.

Establish risk mitigation measures appropriate to each situation, based on preventive management and integrated into land use planning

3. Syllabus

Thematic Block I: Global Change

  • Topic 1. The Quaternary framework. Climatic changes of the past.
  • Topic 2. The instrumental period.
  • Topic 3. Scenarios of change and possible environmental repercussions.

Thematic Block II: Natural Hazards

  • Topic 4. Types and management of risks.
  • Topic 5. Climatic risks.
  • Topic 6. Meteorological and hydrological risks.

4. Academic activities

The subject has an eminently practical orientation. The programmed activities include brief theoretical presentations by the teacher, combined with continuous practical work. The field work will be developed in a field trip.
1.A. Theoretical classes.
3.B. Computerized practices.
4- Field trip.
7- Personal study.
8- Assessment tests.

5. Assessment system

Continuous assessment system


a. Oral presentation of practical group work (50%)
b. Individual report of the group work (25%)
c. Individual report of the field trip (25%).

General criteria for assessment:

  • Clarity and cleanliness of the exposition.
  • Good definition of objectives.
  • Adequate management of sources and data.
  • Clarity in the presentation of graphic, numerical, cartographic, etc. results.
  • Proper management of terms and concepts.
  • Drawing conclusions.


Global assessment test.

The contents and assessment criteria of each test are the same as those expressed in the continuous assessment system.


Curso Académico: 2023/24

328 - Máster Universitario en Ordenación Territorial y Medio Ambiental

66704 - Cambio global y gestión de riesgos naturales


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
66704 - Cambio global y gestión de riesgos naturales
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
328 - Máster Universitario en Ordenación Territorial y Medio Ambiental
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Anual
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

La asignatura tiene como objetivos fundamentales:

  • Conocer la variación del clima del pasado y presente.
  • Evaluar la importancia de la intervención antrópica.
  • Analizar el impacto de los riesgos meteorológicos y climáticos en la sociedad y en los ecosistemas.
  • Adquirir criterios para la gestión territorial.

Estos planteamientos contribuyen a los ODS siguientes:

  • Objetivo 3: Salud y bienestar (3.9).
  • Objetivo 6: Agua limpia y saneamiento (6.6).
  • Objetivo 9: Industria, innovación e infraestructuras (9.1).
  • Objetivo 13: Acción por el clima (13.1, 13.2, 13.3, 13.b).
  • Objetivo 15: Vida de ecosistemas terrestres (15.1, 15.2, 15.3, 15.4, 15.5, 15.9).

2. Resultados de aprendizaje

El alumno al cursar esta asignatura:

  • Conoce el contexto temporal del clima en las escalas holocenas y actuales.
  • Conoce, selecciona y sabe utilizar las principales bases de datos climáticas disponibles para analizar los elementos del clima y sus implicaciones en los riesgos ambientales.
  • Identifica los procesos del medio natural que originan los principales riesgos ambientales.
  • Reconoce los principales escenarios futuros del clima, y detecta las causas que podrían originarlos.
  • Es capaz de establecer medidas de mitigación de riesgos adecuadas a cada situación, fundamentadas en la gestión preventiva e integradas en la ordenación del territorio.

3. Programa de la asignatura

Bloque Temático I: Cambio Global

  • Tema 1. El marco Cuaternario. Cambios climáticos del pasado.
  • Tema 2. El periodo instrumental.
  • Tema 3. Escenarios de cambio y posibles repercusiones medioambientales.

Bloque Temático II: Riesgos Naturales

  • Tema 4. Tipos y gestión de riesgos.
  • Tema 5. Riesgos climáticos.
  • Tema 6. Riesgos meteorológicos e hidrológicos.

4. Actividades académicas

La asignatura tiene una orientación eminentemente práctica. Las actividades programadas incluyen breves exposiciones teóricas  por parte del profesor, que se van simultaneando con trabajo práctico continuado. El trabajo de campo se desarrollará en una salida de campo.
1.A. Clases teóricas.
3.B. Prácticas informatizadas.
4. Salida de campo.
7. Estudio personal.
8. Pruebas de evaluación.

5. Sistema de evaluación

Sistema de evaluación continua:


a. Presentación oral de trabajo práctico realizado en grupo (50%)
b. Informe individual del trabajo de grupo (25%)
c. Informe individual de la salida de campo (25%).

Criterios generales para la evaluación:

  • Claridad y limpieza de la exposición.
  • Buena definición de objetivos.
  • Adecuado manejo de las fuentes y datos.
  • Claridad en la presentación de resultados gráficos, numéricos, cartográficos, etc.
  • Manejo adecuado de los términos y conceptos.
  • Obtención de conclusiones.


Prueba global de evaluación:

Los contenidos y criterios de valoración de cada prueba son los mismos expresados en el sistema de evaluación continua.